BOM bild 9A – vad tänker du på?

Den länk som jag valde som inspiration till mig lektionsplanering är :
http://linesdotsanddoodles.blogspot.se/2011/03/whats-in-your-brain-portraits-3rd-grade.html

Titel: Vad tänker du på?

Tidsomfattning: två lektioner. 45minx2

Årskurs: Åk 3

Mål:

  • LGR11, Bild: förmåga:  kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
  • LGR11, Bild: Centralt innehåll: Teckning, måleri, modellering och konstruktion

Konkretiserande mål:
Målen för barnen med min lektion går ut på att:

  • Ta bild på sitt eget ansikte med hjälp av skolornas Ipads. Kunna använda Ipaden.
  • Rita sin egen spegelbild genom att använda sig av den tilldelade bilden på sig själv.
  • Få en inblick hur vi tänker olika och genom att rita sin egna porträtt bild få en inblick i att i grund och botten är vi lika, men att vi samtidigt är väldigt olika.

Syfte:
Genom att rita sin egen porträttbild är mitt mål att eleverna själva får uttrycka sin personlighet och vad dom tänker genom till exempel färgval och attribut.

Material:
Ipads
Färgpennor
Blyertspennor
Papper

Undervisning:
Lektion 1

  • Förklara de konkretiserade målen och uppgifterna med lektionen så att eleverna kommer att få förståelse för vad de förväntas att göra.
  • Introduktion om att man i grund och botten faktiskt ser likadana ut.  Men att alla har olika personligheter, tankar, känslor osv och det är det eleverna ska framföra i sin målning.
  • Förklara att eleverna ska ta en ansiktsbild på sig själva med Ipads och sedan rita av sin bild med hjälp av blyertspennor. Huvudet skall vara ”öppen” för därifrån kommer deras tankar att ”exploderas”!

Lektion 2

  • Här har dom redan ritat av sig själva och deras tankar.Nu ska bilderna bara färgläggas. Med hjälp av Ipaden och den tagna självporträttet skall dem kunna inkludera sin egen ögonfärg, hårfärg, hudfärg och klädsel i deras målning.
  • När alla elever är klara med sitt självporträtt får de berätta om deras tankar.

Bedömning: Jag kommer att bedöma elevernas färdigheter i målning och fotografering samt elevernas form-färgval och hur de reflekterat samt tolkat uppgiften.

Tillämpning: Genom att lyssna på instruktioner och inkludera allt som ska finnas med i självporträttet. Att eleverna målar sitt ”egna” självporträtt och och har förståelse för uppgiftens syfte.

 

Annonser

One thought on “BOM bild 9A – vad tänker du på?

  1. Bra, du har skapat en lektion utifrån en länk-inspiration! Dina mål och din bedömning hänger ihop. De konkreta målen är tydliga och kan förstås av eleverna.

    Bra jobbat, nu är du klar med alla din BOM bild kursuppgifter. Lycka till med dina fortsatta studier!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: