BOM BILD 6C -reflektion

Vårt filmprojekt vi hade med temat hållbar utveckling var väldigt roligt och något jag aldrig gjort tidigare. Jag  fick nya lärdomar  gällande samarbete med mina kursare och nya digitala plattformer. I början lät det så komplicerat med alla appar man skulle använda sig utav och alla bilder man skulle ta. När vi väl satte igång så gick allt så smidigt och bra. Vår grupp samarbetade jättebra och helt plötsligt var det inte alls så svårt som man trodde. Det visade sig att man behöver tålamod.

Det jag lärde mig under filmprojektet är hur smidigt allt kan gå ifall man samarbetar och lär varandra. Vi trodde inte att vi skulle bli klara så fort som vi blev men vi lyckades pga samarbetet vi hade och hur bra vi kom överens. Vi blev så nöjda med vår film i slutet att vi satt och kollade på den om och om igen. Våra ”gubbar” som vi gjorde utav glödlampor och toalett rullar var vi nog mest stolta över.

Miljöfrågor är ju ständigt aktuellt att arbeta med i Lgr 11 och att diskutera hållbar utveckling.  Som lärare vill jag förklara för mina elever  hur viktigt det är att kunna ta tillvara på och återanvänd material speciellt ur ett konsumtions och ekonomiskt perspektiv. En bildlektion jag skulle göra med mina elever är att para ihop dem två och två. Eleverna får i uppgift att ta med sig några gamla saker eller något gammalt material och skapa något nytt av det. Det finns inga begränsningar över vilka material de får använda. Exempelvis så kan dom hämta pantburkar som eleverna kan klippa och skapa blommor utav dem eller tidningar för att göra en klänning osv.

Man kan även skapa något utav papper som man sparat under skolterminens gång. Det gör att man arbetar mot en miljömedvetenhet angående pappersförbrukning som är ett av målen för att få grön flagga till sin skola. (Björneloo, 2014, ss. 53-54)

Referens:

Björneloo, Inger (2014). Hållbar utveckling –  att undervisa utifrån helheter och sammanhang. Stockholm; Liber AB

Annonser

One thought on “BOM BILD 6C -reflektion

  1. Tack för att du delar med dig av din positiva erfarenhet. Ett projekt att den här typen innehåller alltid både positiva och negativa erfarenheter. Det negativa kan man förhoppningsvis lära sig av så att man slipper göra samma misstag i nästa projekt. De positiva är bra att lära sig att lyfta fram som lärare. De positiva erfarenheterna är de vi ska bygga vidare på så att vår undervisning hela tiden kan utvecklas på ett stimulerande sätt.

    Du har gett ett bra exempel på en lektionsidé på temat hållbar utveckling. Bra idé att låta eleverna arbeta i par.

    Bra jobbat!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: