Bom musik 4 – egen reflektion

Jag tycker att musiklektionerna har varit väldigt roliga och vi har gjort väldigt mkt.
Det jag har lärt mig och kommer att använda mig utav som lärare är dem olika barnsångerna och skillnaden mellan rytm, puls och takt. Samt ”koden” för att hitta grundackord på piano: Dur 4+3 Moll 3+4. Jag hade inga erfarenheter alls utav piano eller gitarr osv. Gitarr är tyvärr något som jag aldrig kunnat spela. Jag tycker att det är oerhört svårt och känner mig mer bekväm med piano.

Vi har även lärt oss att spela med dem lite mer exotiska instrumenten så som bongotrummor, gurka, maracas och boomwhackers. Med dessa  instrument kommer jag att visa för eleverna dels vad de heter och dels hur de fungerar. Dessa instrument är roliga för eleverna och troligtvis lär de sig något nytt. Jag personligen tyckte det var väldigt roligt att spela med dom. Det är inget man ser varje dag och man tänker inte på att det finns så mycket andra instrument mer än piano, trummor och gitarr. Väldigt unika är dom.

Sedan kan man även förklara skillnaderna mellan puls, takt och rytm då det kan vara enkelt att blanda ihop. Man kan förklara genom att tex använda de olika exotiska instrumenten. Då kan man göra som vi gjorde på lektionen  där vi fick pröva på de när vi satt i en ring och spelade tillsammans.

 

Kommentera

