Bom Bild 5 – Auskultation

Bror hjorts hus

Konstpedagogerna Anna och Jenny började med att välkomna eleverna. Klassen vi auskulterade hade redan varit där innan så konstpedagogerna gick inte igenom så mycket information förutom att påminna eleverna om regler: händerna bakom ryggen, inte springa osv. Sedan förklarade hon att utställningen som eleverna skulle beskåda var tavlor målade av konstnären Eva Lindgren. Dom delade upp gruppen i två och vi fick följa med Jenny och hennes grupp.

Konstpedagogen använde sig av väldigt avslappnad och barnanpassat tal och ställde frågor till barnen om vad dom ansåg om tavlorna, ”Är det starka eller ljusa färger här?”, ”Vad gör hunden här?” osv…

Jenny hade en bra kroppshållning och pekade noga och använde mycket kroppsspråk. Hon hade ögonkontakt med barnen och satt ner på golvet med eleverna och använde sig utav simpla ordval som eleverna förstod.  Barnen kunde associera tavlorna på ett enkelt och informativt sätt. Genom att ta del av berättelser i form av bilder och ord tränar barnet sin förståelse utifrån fler källor och lär sig väva samman dessa till olika förståelsehorisonter. Detta samspel mellan ord och bild skapar en varierad och komplex representation av berättelsens innehåll” (Bendroth Karlsson, 2014, s. 69). Den första bildserien Jenny pratade om heter ”Lunds hund”. Det är en berättelse om en man vid namn lund som har en hund. Lund åker till månen och tar med sig månen till sin hund som älskar månar. Hon pekar på tavlorna och berättar historian steg för steg samtidigt som hon ställer frågor till eleverna.  Jag märkte hur barnen var helt inne i berättelsen och alla ville svara på Jennys frågor. Hon berättade bra och fångade verkligen barnens uppmärksamhet.

Lunds Hund

 

Den andra bildserien jenny visade upp heter ”olli och mo”. Som tidigare, pekade jenny på tavlorna och berättade berättelsen och ställde frågor till eleverna på samma lugna sätt som innan. Den här gången ställde hon även frågor om vad eleverna får för känsla när dem ser tavlorna. Dem svarar ”kyligt”. Hon ställer även frågor om färgerna ”är det starka eller ljusa färger”. ” både och” svarar en elev. ”Det gula är ljust och det svarta är mörkt”.
Det jag tyckte var bra med konstpedagogen var att alla svar var acceptabla. Det fanns inget fel eller rätt och det är något som jag kommer att använda mig utav i mitt klassrum.

Efter att vi gick igenom bildserierna så gick vi ner till verkstaden där elverna skulle få måla. Där fick eleverna måla något om sig själva tex om dem har en husdjur så fick dom måla det och man tycker om att göra något osv. Allt var redo på vagnen och materialet eleverna behövde var, papper, penna, sudd, glas vatten och dem fick använda sig utav Goache färg som är en väldigt dryg färg. Man behöver bara ta lite av Goache färgen, vilket hon tydligt förklarade samt visade när hon målade en målning som föreställde henne själv när hon är ute och rastar sin hund. Hon förklarade även att dom inte hade alla färger så ville man ha en färg som inte fanns så fick man blanda det. Hon ställde frågan ”vilka färger ska man blanda för att få grönt”. En elev räckte upp handen och svarade ”gult och blått”. Hon blandade då ihop färgerna och visade på papper hur det blir. ”lila då?”, en elev svarar ”rött och blått”. Även då visade hon. Jag tycker att Jenny visade klart och tydligt hur eleverna skulle göra. Efteråt så började vi dela ut all material och eleverna började måla.

När dem var klara samlades alla i en ring på golvet och Jenny pekade på en bild i taget och eleverna fick förklara vad dem har målat. Hon gav beröm för målningarna och stärkte elevernas självkänsla vilket jag tycker är väldigt viktigt.

13112550_1717244838562848_1006185545_o13120628_1717244815229517_752480578_o13120902_1717244855229513_1164968726_o13128623_1717244808562851_895692770_o

Genom auskultationen lärde jag mig som pedagog ska man tillåta alla eleverna få svara med sina egna svar och det är då man lyckas  fånga elevernas intresse.
Man ska även stärker elevernas självkänsla genom att förmedla fram budskapet att alla kan rita, det finns inget rätt eller fel. Man väcker elevernas  intresse genom att använda sig av ett avslappnat kroppsspråk med en lugn och sansad tonart.

Referenskälla
Bendroth Karlsson, Marie, 2014, Bild, Konst och Medier för yngre barn, Studentlitteratur AB: Lund

 

Annonser

One thought on “Bom Bild 5 – Auskultation

  1. Bra! Dina observanta iakttagelser på din auskultation ger dig bra tips i din lärarroll.
    Du har bild-dokumentation från de olika momenten under besöket. Det hade varit intressant att se fler bilder från när barnen arbetade med uppgiften. Det är en konst att fånga lärprocessen, men om man lyckas kan sådana bilder vara en utgångspunkt för givande lärsamtal både med kollegor, med eleverna och med föräldrar. Ta med det som en utmaning, att försöka fånga lärprocessen i bild.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: