BOM Musik 2 – Min vision kring ämnet musik

Musik finns i alla kulturer och berör människor såväl kroppsligt som tanke och känslomässigt.

Min vision för ämnet musik är att utveckla och lära eleverna om andra musikkulturer. Vi har många flyktingbarn som börjar skolan och tar med sig sin kultur från hemlandet. Därför vill jag att mina elever ska ha förståelse för olika musikkulturer såväl sin egna som andras.

Jag vill även öka möjligheterna för mina elever att delta i samhällets kulturliv och öka deras sociala gemenskap genom musik. Jag vill ge dom möjligheten att gå på teater, musikaler, föreställningar osv. På så sätt tränar eleverna att vara åhörare och publik och man tar till sig musik på olika sätt genom att vara åhörare och delta själv. Jag vill även ge mina elever att utveckla en tilltro i sin förmåga att sjunga och spela. Dom ska våga testa sig fram med att spela olika instrument och sjunga.

Skolan borde satsat mycket på musik lektioner och ta hjälp utav behöriga musiklärare som har bra kunskap inom musik. Det behövs då bra lokaler som har stor golvyta och flexibilitet kring instrumenten. Musik är inget bänkämne utan man måste kunna kommunicera och se varandra för att kunna följa varandra när man musicerar. Lärare måste se till att all instrument finns så som instrument, undervisningsmaterian och digitala verktyg.

Kommentera

