Matematik introduktion och brev till föräldrarna.

Hej alla föräldrar!

Som ni ser på videon kommer vi att träna vidare på en av de fyra grundläggande räknesätten inom matematik vilket är subtraktion. Målet med detta moment är att eleverna ska behärska att subtrahera tal både i vardagliga problem och med tal. I läroplanen står det, elever ska lära sig ”de fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer” (Lgr 11). Vi har redan arbetat med addition, division och multiplikation förut.

Det finns olika strategier att lösa ett subtraktion tal och jag kommer att använda mig utan borttagningsmetoden som visar att subtraktion innebär att plocka bort föremål. Det innebär att vi räknar enkla tal och plockar bort föremål för att eleverna ska få en tydlig uppfattning om vad subtraktion är. Jag kommer att ställa frågan ”hur många godbitar finns det kvar” (om ni ser videon förstår ni vad jag menar) och eleverna kommer att få öva på att lösa uppgiften och sedan föra matematiska resonemang till hur dem löste uppgiften eftersom att i Lgr11 står det även – genom undervisningen i ämnet matematik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
  • föra och följa matematiska resonemang
har ni frågor eller synpunkter är ni varmt välkomna att kontakta mig!
/Chimene
Annonser

7 thoughts on “Matematik introduktion och brev till föräldrarna.

  1. Det jag skulle vilja ha återkoppling på är:
    Talade jag tydligt?
    Tror ni barnen samt föräldrarna hade förstått uppgiften?
    Fanns det något jag hade kunnat göra annorlunda?

    Gilla

  2. I filmen talade du väldigt tydligt, lugnt och ditt genomförande var bra. Det var bra att du visade med godis och även visade själva talen. Det du kunde ha gjort annorlunda är att vara mer tydlig vad svaret är t.ex. (7-3=4) om man tittar på filmen så kan man tro att svaret är 3. Det kan vara förvirrande för elever som går i årskurs 1.

    Gilla

  3. Hej!
    Du talade väldigt tydligt och det är lätt att förstå vad du menade både i filmen och i brevet. Bra val att använda godis, det tror jag eleverna hade gillat. Jag kan inte komma på något du borde gjort annorlunda. Bra jobbat!

    Gilla

  4. glömde skriva att jag tycker det var bra att du stavade/ skrev ordet subtraktion. Blir väldigt tydligt när du gör så samt att det återkopplar till svenskan och skrivandet.

    Gilla

  5. Roligt upplägg med godisbitarna ! Det var tydligt och väl genomtänkt.
    Det enda jag kan komma på som kan förbättras är att brevet är väldigt kompakt
    i upplägget. Kanske att det kan delas in i lite stycken för att underlätta läsningen?
    Annars ett jätte bra arbete !

    Gilla

  6. De flesta barn gillar ju godis (även vuxna) så det var jätte bra och roligt upplägg 🙂 Du pratade tydligt och det var jätte bra att du skrev ”subtraktion” också. De som kanske kunde ha gjorts annorlunda är att ta ut de godis du tog bort ur bild så man inte förknippar de med summan. Bra jobbat!

    Gilla

  7. Bra att du har konkreta saker som godis så det blir lättare att förstå. Du pratar lugnt och tydligt. Bra att du tar ett till exempel och dessutom byter godissort. Föräldrarna och barnen borde absolut förstå uppgiften. Kommer inte på hur du kunnat göra annorlunda. Bra jobbat! 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: