undervisningsmoment årskurs 1

Under min VFU period hade jag ett undervisningsmoment i matematik för årskurs 1. Klassen hade tidigare arbetat med klockan och olika föremål man kan mäta tid med. Min LLU och jag bestämde därför att jag skulle fortsätta matematik lektionen med samma tema.

Jag inledde lektionen genom att eleverna fick diskutera i grupper om deras uppfattning om tid som vi sedan diskuterade gemensamt. Jag använde mig utav Smart Board där jag la upp olika symboler/bilder som man kan mäta tid med exempelvis armbandsklocka, tidtagarur, timglas osv. Jag använde mig sedan utav ett konkret material vilket var en exempelklocka där eleverna fick vara delaktiga i undervisningen och komma med teorier/förslag om deras uppfattning om hur klockan fungerar. Sedan resonerade vi tillsammans omkring ämnet. Slutligen fick eleverna arbeta självständigt i deras matematikbok ”Safari”.
Anledningen till varför jag valde just denna undervisningsmoment är för att klassen har jobbat med det tidigare och jag undervisade vidare med nästa steg.

Eleverna lärde sig att benämna dem olika bilderna av föremålen jag la upp på Smart Boarden. Innan hade dem ingen kunskap om vad föremålen hette och pekade på dem. Under min undervisning benämnde jag föremålen och dess användning vilket gjorde att dem lärde sig nya begrepp.

Jag var tydlig som ledare och förde eleverna framåt mot målet för lektionen genom min undervisning. Jag var mycket lugn och spred detta lugn i elevgruppen på ett bra sätt. Jag var lyhörd och fångade klassens intresse och när eleverna hade eget arbete gick jag runt stöttade upp och hjälpte till. Det som var imponerande var att samspelet mellan eleverna och mig gick bra vilket ledde till en gynnsam lärmiljö för alla elever.
Det som gick mindre bra enligt mig var att jag kunde vara ännu tydligare när jag instruerade barnen och arbeta ännu mer språkutvecklande genom att göra eleverna än mer delaktiga i att fundera över begrepp, ord och uttryck vilket jag kommer att utveckla till nästa VFU tillfälle.

 

KRAM

Kommentera

